Donnez un nouveau souffle aux chansons / Remix the Lyrics

(English below)

Pour toutes les classes

Objectif de l’atelier : Donner aux élèves l’occasion de transformer des chansons populaires pour traiter d’un sujet proposé par l’enseignant.

Description de l’atelier: Se servant de son expérience en tant que parolier de la Chorale du peuple, Dan  commence l’atelier avec une performance d’une chanson populaire transformée qui décrit un aspect du sujet visé. Les étudiants sont invités à répéter quelques phrases mélodiques. Ils se rassemblent ensuite en petits groupes pour faire un remue-méninges sur le sujet, découvrir son champ lexical et choisir un angle qu’ils voudraient explorer. Dan montre au tableau des outils pour remplacer les paroles d’une chanson connue par celles d’une thématique totalement différente.

Chaque groupe de trois à cinq élèves choisit alors une chanson simple et transforme les paroles pour éclairer un aspect du sujet visé. Pour terminer, les étudiants présentent leurs chansons à la classe. Les performances peuvent être filmées et partagées sur Internet, si l’enseignant et les élèves le souhaitent.

Cet atelier vise les compétences transversales de la créativité et de la communication pour les étudiants du secondaire. Cependant, ceux du primaire sont capables de créer à leur rythme des chansons plus simples.

Pour savoir comment faire venir cet atelier dans votre classe, cliquez ici.

Pour plus d’infos, contactez Dan Parker par courriel : mrparkerquebec (a commercial) gmail.com

Cet atelier est présenté dans le Répertoire de ressources culture-éducation, soutenu par le Ministère de la Culture du Québec.


La chanson francophone ci-dessous a été créée par la Chorale du peuple, une chorale activiste dont Dan est l’un des fondateurs. Les paroles ont été rédigées par Dan et Alain Mignault sur l’air connu du film Le Parrain afin de dénoncer la corruption. Dan est ainsi très à l’aise pour transformer des chansons connues et aborder des sujets complexes de façon ludique.

The video above is an example of a song in English by the Chorale du peuple where Dan,  Alain Mignault and JC rewrote the lyrics for a popular children’s song: Old MacDonald Had a Farm. While this is a protest song that may not appeal to everyone, it shows how Dan transforms a well-known song to talk about a complex subject in a fun way.


Remix the lyrics!

Elementary (Grades 3, 4, 5, 6)
Special education (preschool and elementary)
Secondary (Secondary I, II, III, IV, V)
Special education (secondary)

Workshop objective: give students the opportunity to transform the lyrics of popular songs in order to address the teacher’s proposed topic.

Description: Using his experience as a lyricist for the Chorale du Peuple, Dan starts the workshop by performing a song spoof that addresses the teacher’s selected topic. Students then repeat certain melodic phrases. The students will get together in small groups and brainstorm on a specific aspect of the chosen topic that they will explore. Certain terms and concepts may be suggested by Dan or the teacher. Using the blackboard, Dan shows the class some simple strategies for replacing the lyrics of a well-known song with an entirely different topic.

Each group then picks a simple tune that they can all easily sing and remix its lyrics to focus on the selected topic. The session ends with each group presenting their song to the class. The performances can be filmed and shared online if the teachers and the students wish.

This workshop addresses the cross-curricular competencies of creativity and communication for secondary school students. However, elementary school students are also capable of creating simpler and shorter songs at their own pace and rhythm.

To find out how to have this workshop in your classroom, click here.

For more information, you can reach Dan Parker by email: mrparkerquebec (at) gmail.com

This workshop is presented in the Répertoire de ressources culture-éducation, which is sponsored by Quebec’s Ministry of Culture.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s