Du « RAPprentissage » dans votre classe! / Rapping across the curriculum

Ce vidéo de rap a été réalisé par Dan Parker avec les étudiants de l’Académie LaurenHill à Montréal.

Here’s an example of a rap video produced by Dan Parker with the students of LaurenHill Academy in Montreal.


 

(English below)

Du « RAPprentissage » dans votre classe!

Primaire (5e et 6e année)
Secondaire (1re, 2e, 3e, 4e, 5e année)

Objectif de l’atelier : Donner aux jeunes l’occasion de créer des raps sur un sujet proposé par l’enseignant.

Desciption de l’atelier : Dan commence l’atelier en interprétant  un rap qui aborde le sujet visé. Les étudiants sont invités à répéter quelques phrases rythmiques pour les familiariser avec le style et le rythme propres au rap. Les étudiants se rassemblent ensuite en petits groupes pour faire un remue-méninges et choisir un aspect particulier du sujet qu’ils voudraient explorer. Les participants reçoivent alors une liste de rimes qui s’utilisent souvent et facilement, et Dan leur montre comment s’en inspirer spontanément. Tous se mettent en silence à écrire des rimes, ensuite ils se regroupent par paires pour s’entraider et améliorer leurs raps.

Une fois leurs textes finalisés, les étudiants récitent leurs raps à la classe. Dan leur donne des suggestions pour explorer leur timbre et leur rythme. Les performances peuvent être filmées et partagées sur Internet, si l’enseignant et les élèves le souhaitent.

Cet atelier vise les compétences transversales de la créativité et de la communication pour les étudiants du secondaire. Cependant, ceux du primaire sont également capables de créer à leur rythme des rimes plus simples et plus courtes.

Pour savoir comment faire venir cet atelier dans votre classe, cliquez ici.

Pour plus d’infos, contactez Dan Parker par courriel : mrparkerquebec (a commercial) gmail.com

Cet atelier est présenté dans le Répertoire de ressources culture-éducation, soutenu par le Ministère de la Culture du Québec.


Dan Parker mélangeait le rap avec la musique funk pop dans son ancienne formation FPdeux.

Dan Parker mixed rap with funky pop music in his former duo FPdeux.


Rapping Across the Curriculum

Elementary (Grades 5, 6)
Secondary (I, II, III, IV, V)
Special education (secondary)

Workshop objective: give students the opportunity to create raps on a topic proposed by the teacher.

Workshop description: Dan begins his workshop with a rap performance that addresses the selected topic. Students are invited to repeat certain rhythmic phrases in order to familiarize themselves with some basic hip-hop styles and intonations. The students then get together in small groups and brainstorm on a specific aspect of the teacher’s chosen topic that they will explore with raps. The participants receive a list of easy and multifunctional rhymes, and Dan spontaneously shows how to use the words to make broad statements. After the students have silently and individually written their rhymes, they pair up and help each other improve their raps.

Once the text is finalized, the students recite their raps to the whole class. Dan gives his suggestions so that they may further explore their phrasing and rhythms. The performance can be filmed and shared online if the teacher and the students wish.

This workshop addresses the cross-curricular competencies of creativity and communication for secondary school students. However, elementary school students are also capable of creating simpler and shorter raps at their own pace and rhythm.

To find out how to have this workshop in your classroom, click here.

For more information, you can reach Dan Parker by email: mrparkerquebec (at) gmail.com

This workshop is presented in the Répertoire de ressources culture-éducation, which is sponsored by Quebec’s Ministry of Culture.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s